People + Passion = Performance + ProfitsTM

Welkom op de website van de Customer Passion Company!

De site voor klantgedreven managers, bedrijven en organisaties die
succesvol willen zijn in customer management, marketing, verkoop,
branding en business development.

Aantal communityleden...elke dag meer!

 
 

Share the Passion! TM

Schrijf u nu in als gratis lid van de Customer Passion Company Community en ontvang regelmatig het marketing e-Zine 'Share the Passion' vol met inspiratie en informatie over winnende strategieen en cases op het gebied van klantgericht ondernemen, marketing, verkoop en customer services.

Business partners

www.mastermind.eu www.marketingindustries.nl www.t-systems.nl www.maximind.nl www.curro.nl

Customer Passion Columns

De klant echt centraal stellen....

OK, maar hoe klantgedreven is het bedrijf..?


De CRM Basic Scan


Een doordachte aanpak van het invoeren van een CRM strategie is de sleutel tot succes. EffectieveCRM helpt het bedrijf om de commerciële doelstellingen te behalen en biedt een structurele aanpak om meer waarde voor de klant te betekenen als meer waarde van de klant te realiseren. (Customer Value Management).
Met het laten uitvoeren van de CRM Basic Scan krijgt de opdrachtgever in korte tijd een concreet antwoord op de belangrijkste vragen en een eerste inzicht in de toepassingsmogelijkheden en voordelen van Customer Relationship Management voor het bedrijf.
 

Werkwijze tijdens de CRM Basic Scan

Op basis van interviews met sleutelpersonen uit het bedrijf en relevante deskresearch wordt in hoofdlijnen een analyse gemaakt van de organisatie (bedrijfsdoelstellingen, klantdoelstellingen, organisatiestructuur, marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen, sterkten en zwakten), de branche waarin het bedrijf opereert en de vraagstukken die binnen het bedrijf spelen.
 
Resultaat van de CRM Basic Scan

De Basic Scan geeft het bedrijf in hoofdlijnen inzicht in de toepassingsmogelijkheden en voordelen van CRM voor de onderneming. De Scan geeft verder een eerste inzicht in de mogelijkheden om:
  • de klanttevredenheid en klantenbinding te vergroten
  • de omzet en opbrengsten per klant te vergroten
  • meer resultaat te halen uit de marketing- en verkoopacties
  • marketing en relatiebeheer te verbeteren met behulp van een voor de organisatie optimaal CRM-systeem
De opdrachtgever krijgt een overzichtelijke rapportage waarin de resultaten van de Scan in een document zijn vastgelegd. De resultaten worden met alle betrokken partijen en het Management Team van de onderneming gepresenteerd en besproken.
 

Acht Key Performance Indicators (KPI's)

Met behulp van de CRM Basic Scan wordt de klantgerichtheid van de organisatie gemeten. Het bedrijf krijgt inzicht in de verschillende aspecten die van belang zijn bij het realiseren van een klantgerichte organisatie en de mate waarin uw organisatie “scoort” op al die aspecten. De CRM Basic Scan meet de klantgerichtheid van de organisatie op acht “Key Performance Indicators” (KPI’s):
  1. Strategie
  2. Klantrelatie
  3. Klantinformatie
  4. Organisatie
  5. Processen
  6. Medewerkers
  7. Systemen
  8. Klanttevredenheid
 
Voor ieder deelgebied zijn meerdere stellingen geformuleerd. Deze stellingen zijn afgeleid van de belangrijkste kenmerken waaraan een klantgerichte organisatie moet voldoen wil het succesvol zijn.
Het invullen van de CRM Basic Scan vragenlijst met ruimte voor de zgn. “kantlijn opmerkingen” wordt door een ervaren facilitator en CRM deskundige gedaan aan de hand van interviews met de relevante sleutelpersonen uit de organisatie. Na het doorlopen van de acht KPI’s wordt de totaalscore vastgesteld en zichtbaar gemaakt in het CRM Radarscherm.
 
 
CRM Doelstellingen

Als eerste wordt in de CRM Basic Scan gekeken naar de doelstellingen van de organisatie om met CRM aan de slag te gaan of verder te ontwikkelen.
Welke doelen zou CRM binnen de organisatie moeten dienen?
Met behulp van uitgekiende vragenlijsten worden sleutelpersonen binnen de organisatie geïnterviewd. Op deze manier wordt de consistentie van de gepercipieerde CRM doelstellingen vastgesteld. Zoals:
  • Versterken concurrentiepositie (meer onderscheidend vermogen)
  • Stimuleren van verkoop (meer klanten, meer omzet)
  • Bevorderen klantentrouw (minder klantverloop)   
  • Verhogen van de klanttevredenheid (meer klantenbinding, long term value)
  • Efficiëntere bedrijfsprocessen (minder kosten, sneller en beter)                          
  • Verbeteren van klant- en managementinformatie (uniform klantbeeld)