People + Passion = Performance + ProfitsTM

Welkom op de website van de Customer Passion Company!

De site voor klantgedreven managers, bedrijven en organisaties die
succesvol willen zijn in customer management, marketing, verkoop,
branding en business development.

Aantal communityleden...elke dag meer!

 
 

Share the Passion! TM

Schrijf u nu in als gratis lid van de Customer Passion Company Community en ontvang regelmatig het marketing e-Zine 'Share the Passion' vol met inspiratie en informatie over winnende strategieen en cases op het gebied van klantgericht ondernemen, marketing, verkoop en customer services.

Business partners

www.mastermind.eu www.marketingindustries.nl www.t-systems.nl www.maximind.nl www.curro.nl

Customer Passion Columns

Marvin Sutherland

Spreken in het openbaar is een Kunst en een Kunde. In mijn werk help ik vaak directeuren, managers, professionals en verkopers met hun pitch. In maatwerktrainingen bij gerenommeerde bureaus (advocatuur, ICT’ers), open trainingen of in een-op-een coaching van CEO’s.

Ik krijg allergische reacties als ik een spreker ter afsluiting hoor zeggen: “Ik ben blij dat ik mijn verhaal kwijt kan; bedankt voor je aandacht.” Zo’n presentatie en een afronding met een dergelijke strekking zijn zeer mager! Vooral in deze tijd van informatieovervloed en de strijd om de aandacht van mensen, heb je maar één kans om een goede indruk te maken en je doelen te bereiken!

Soms ‘onderga’ ik presentaties waarbij ik word overstelpt door PowerPoint sheets. De ene dia na de andere rolt over het scherm, afgewisseld door grappige YouTube films. Maar na afloop vraag ik mij af wat ik heb moeten meenemen uit deze presentatie? Hoe moet ik me voelen? Wat wil de spreker dat ik ga doen? Wat is zijn Call to Action?

Presenteren is meer dan alleen informatie overbrengen. Als presentator is het onontbeerlijk om jouw toehoorders te inspireren, hen te prikkelen, hen in hun hart te raken en hen in beweging te brengen. Ook als jouw publiek zeer kritisch is, weerstand heeft of afwachtend is. Het gaat dus niet alleen om informatieoverdracht. Je wilt doelen bereiken; een presentatie is resultaatgericht! Als het vuur en passie niet in jou brandt, zal het in anderen ook niet ontvlammen. Alleen je passie, en de vertaling hiervan in je onderwerp, je optreden, ja..in elke cel van je lichaam, is onontbeerlijk om succesvol te kunnen zijn als presentator.

Bij effectieve en boeiende presentaties staan drie zaken centraal: jij als presentator, je inhoud, en de toehoorders, die jij in hun hart wilt raken.

In dit artikel deel ik graag een aantal presentatietips met jou, die jouw nog beter helpen scoren bij je volgende presentatie. In de volgende artikelen geef ik nog meer tips.

1.        Persoonlijk: overwin je plankenkoorts.

Uit onderzoek (Burnley, Cross en Spanos) blijkt dat 45% van de ondervraagden spreken in het openbaar als angst hoger noteert dan de dood. In een andere analyse (Book of Lists van Wallenchinsky, Little & Brown) plaatst 41% uit 3000 respondenten deze spreekangst als hoogste op de lijst. Kun je hieruit dan concluderen dat mensen liever doodgaan, dan dat zij bij hun eigen begrafenis en toespraak houden? Detox daarom je mentale processen en emoties.
-   Mentale Detox: daag je belemmerende gedachtes uit! Welke negatieve gedachtes houden jou bezig? Zijn deze gedachtes 100% waar? Of zijn ze slechts een illusie, een gedachte die jij nu ter plekke verzint? Wat is het ergste dat je kan gebeuren?
-   Emotionele Detox: ervaar de emoties vooraf (een paar dagen van tevoren, natuurlijk), waardoor je deze kunt loslaten. Het is als het ware een heteluchtballon die je laat leeglopen. Als je vol zit met spreekangst laat je weinig ruimte over voor passie en overtuigingskracht.

2.        Inhoud: ga efficiënt en doelgericht om met je tijd.

Wat wil je met je presentatie bereiken in de (beperkt) beschikbare tijd? Wat wil je dat jouw toehoorders weten, vinden, voelen en doen na jouw presentatie? Op basis van deze doelen bouw je je presentatie op. Presenteren is een doelgerichte activiteit. Beoordeel je presentatie aan de hand van welke informatie nice to know is en wat must know is.
Daarom geldt: Presenteren = Selecteren. Less = More.

3.        Toehoorders: Engage, Excite & Inspire.

Vooral in deze tijd waar mensen elke 5 minuten kunnen kiezen uit minimaal 50 presentaties, fysiek (offline) en online (webinars), is het noodzakelijk om je toehoorders te boeien en te binden met jouw verhaal.
-   Kies een vorm waarbij zij zich speciaal voelen, door hen persoonlijk welkom te heten of hen persoonlijk te bedanken dat zij ondanks hun drukke agenda voor jou hebben gekozen.
-   Sluit aan bij hun state of mind: wat zijn jouw uitdagingen als (sales)manager in deze uitdagende tijden?
-   Betrek hen erbij door uitnodigende vragen te stellen: “Wie weet wat de drie belangrijkste zaken zijn bij het boeiend presenteren voor groepen?”

Ik hoor graag jouw reacties! Ik help je met veel plezier om nog boeiender en effectiever te presenteren, maar wil altijd graag aansluiten bij wat jij nodig hebt.
·           Wat zijn jouw belangrijkste aandachtspunten, leerpunten of verbeterpunten bij het presenteren?
·           Wat vind jij lastig of moeilijk bij het omgaan met toehoorders?
·           Hoe overwin je plankenkoorts, innerlijke onrust en spanning, twijfels en onzekerheid?

Heb je vragen, stel deze gerust!

Drs. J. Marvin Sutherland
Marvin heeft zich gespecialiseerd in de menselijke factor van succes: de psychologie van de ondernemer, directeur of manager. 
Mijn passie is mensen te laten ontdekken dat zij veel meer kunnen dan dat zij vermoeden. Door hun unieke talenten en hun passie samen te brengen met een unieke meerwaarde voor hun klanten.
 
Mijn motto is: Denkkracht + Voelkracht = creatiekracht en daadkracht.
 
Essential Business Improvement www.essentialbi.nl