People + Passion = Performance + ProfitsTM

Welkom op de website van de Customer Passion Company!

De site voor klantgedreven managers, bedrijven en organisaties die
succesvol willen zijn in customer management, marketing, verkoop,
branding en business development.

Aantal communityleden...elke dag meer!

 
 

Share the Passion! TM

Schrijf u nu in als gratis lid van de Customer Passion Company Community en ontvang regelmatig het marketing e-Zine 'Share the Passion' vol met inspiratie en informatie over winnende strategieen en cases op het gebied van klantgericht ondernemen, marketing, verkoop en customer services.

Business partners

www.mastermind.eu www.marketingindustries.nl www.t-systems.nl www.maximind.nl www.curro.nl

Customer Passion Columns

Robert Benninga

In iedere organisatie, familie, vereniging en relatie staat het fenomeen VERTROUWEN centraal als fundament van alles wat lukt of (nog) niet lukt!. In het kader van het belangrijke werk van de Customer Passion Company een goede zaak om samen wat gedetailleerder naar het fenomeen vertrouwen te kijken.

Vertrouw ik hét, vertrouw ik hem, vertrouw ik haar, vertrouw ik mezelf, vertrouw ik hun, vertrouw ik de situatie?! Niet altijd bewust en toch constant spelen deze vragen door jouw systeem en het antwoord is dé ‘driver’ voor je diepere motivatie en inspiratie om het succes te maken dat jou in ieder geval toekomt. Wat kan je er zelf aan doen om dit vertrouwen beter te begrijpen en duidelijker in beeld te krijgen hoe je vertrouwen kunt beïnvloeden. Daar gaat deze column over. Aan de hand van vier hele praktische en zeer concreet te maken begrippen nodig ik je uit jouw vertrouwen te scoren met ouderwetse schoolcijfers (1 = heel laag en 10 = het heel hoog) en daar dan zelf je conclusies uit te trekken voor jouw verdere ontwikkeling en samenwerking met anderen.

In het begeleiden van vele individuen, teams en bedrijven ben ik tot nu, tevens geïnspireerd door mijn collega Charles Green, tot de conclusie gekomen dat vertrouwen in al haar aspecten van wederkerigheid, geloof, gunnen en subjectiviteit het best in kaart te brengen is door een breuk van de volgende vier factoren: in de ‘teller’ staan 3 begrippen, nl. de som van de schoolcijfers voor Geloofwaardigheid + Betrouwbaarheid + Kwaliteit van de Relatie gedeeld door de ‘noemer’ : de score voor Zelf Ingenomenheid.

Deze ‘formule’ lijkt op het eerst gezicht mogelijk wat abstract, het tegendeel is echter waar als je er echt mee aan de slag gaat, wat ik je hierbij uiteraard suggereer te doen voor je zelf en vooral ook samen met anderen. Maximum score is dus 30/1 = 30 en minimum 3/10. 

Ik wil de 4 begrippen graag iets met je uitdiepen met een paar sleutelwoorden die altijd van toepassing zijn, of het nu gaat om een bedrijf, collega, je partner thuis, je sportleraar, je adviseur, je kinderen, jezelf. 

Geloofwaardigheid =

 “Aanspraak op deskundigheid” (volgens van Dale, zoals bij alle definities hieronder)

  • Kennis en Ervaring
  • Hét echt ‘kunnen‘
  • Competentie trackrecord
  • Krediet & Eerlijke Intenties
  • Meedenken & Opportuniteiten zien
  • Passende Filosofie & Jouw Waarheid
  • ‘Ability to deliver’ 
  • Passie 

Betrouwbaarheid =

 “Het feit dat of de mate waarin iets of iemand te betrouwen is”

  • Voorspelbaar gedrag
  • Loyaliteit
  • Hét ook écht willen én doen
  • Continuïteit & Professionaliteit
  • Eerlijk op de ander kunnen bouwen
  • Strategie(LT): Risico en Gemak
  • Doorzettingsvermogen
  • Afspraak = Afspraak 

Relatie (kwaliteit-index)=

 “Betrekking van een persoon tot een ander”

  • Gunfactor
  • Persoonlijke Aandacht/Appreciatie
  • Authentieke Band & Goed Gevoel
  • Échte Interesse & Intuïtie volgen
  • Hart & Hoofd samen op één lijn
  • Kwetsbaarheid
  • Empathie & ‘Liefde’
  • Pro-Actief, Open en Eerlijk 

Zelf Ingenomenheid =

 “IJdelheid, gebrek aan zelfkritiek, hoge dunk”

  • Egocentrisch?!
  • Eigen belang nastrevend?
  • Eigenwijsheid & Arrogantie
  • Valkuil van zelfoverschatting
  • Weglopen van ‘het Grotere’
  • Niveau van dominantie
  • Niveau van autoritair gedrag
  • Ongeïnteresseerdheid in de ander/het andere

(je kunt een zeer lage Z.I. score hebben en uiteraard/juist toch veel ‘power’ hebben en goed zijn in interne ‘Self-Sell’) 

VERTROUWEN =

 “Het geloof in, het bouwen op iemands trouw”

  • Integriteit
  • Eerlijkheid
  • Respect
  • Geloof
  • Niet oordelen
  • Loslaten
  • Erop kunnen rekenen
  • Weten dat het gaat lukken 

‘Doe-het-Zelf’

Dit materiaal leent zich primair voor een goed gesprek; toch nodig ik je graag uit jouw scores voor de vier begrippen aan je zelf te geven en tevens voor relevante mensen om jou heen, zowel in de privé sfeer als professioneel. Een leuke warming-up kan zijn te beginnen met mensen zoals bv.: Koningin Beatrix, Willem Alexander, Maxima, Martin Luther King, Jan Peter Balkenende, Rita Verdonk, Barack Obama, Richard Branson, Oprah, Moeder Theresa, Dalai Lama, Nelson Mandela, Mahatma Gandhi, Guus Hiddink, Wouter Bos, Geert Wilders, André Rouvoet, jouw ‘baas’, je levens partner, je kinderen, jij zelf, God. 

Vertrouwen in bedrijven/instituten?!

Score ook nog eens de 4 Vertrouwens Pilaren voor b.v.: McKinsey, Quote, Rolex, Shell, Enron, Ahold, WTC, H & M, Zara, C & A, Maison van den Boer, G.E., Wal-Mart, Toyota, Citicorp, Sony, Volkswagen, Skoda, SAP, NRC, De Telegraaf.

Hierbij is b.v. weer een aardige dat het ‘World Trade Center’ een formule is waar je een licentie fee voor betaalt, je erop rekent dat de huurders bereid zijn een hogere huur te betalen, omdat zij door het Logo ‘WTC’ op het gebouw ook weer meer business doen. Zo eenvoudig is het dus: alles is een kwestie van vertrouwen. Veel plezier en succes ermee. Ik hoop oprecht en vertrouw er ook op dat dit artikel je aan het denken zet en een ingang moge zijn tot weer een ‘Next Step’ in je leven. Graag tot je dienst. 

Robert Benninga

Schrijver van o.a. ‘Haal het beste uit jezelf’ en creator van ‘De HiT Experience’

Reacties:  benninga@mindpower.nl